“Print on demand is voor ons goud waard!”
Borgerhoff & Lamberigts
Home Onze-klanten Borgerhoff & Lamberigts

Als een van de grootste onafhankelijke uitgeverijen van Vlaanderen biedt Borgerhoff & Lamberigts een rijk aanbod. Van non-fictie tot fictie, kunstboeken en academische publicaties. In een branche waar snel reageren essentieel is, vertrouwt dit veelzijdige bedrijf op de expertise van CB.

Martine de Smet (Head of Sales) en Joni Verhulst (Art & Production Director) vertellen over hun organisatie en de samenwerking met CB. "We bedienen een brede markt," zegt Martine. "Van grote spelers zoals Standaard Boekhandel tot onafhankelijke boekhandels, webshops en supermarkten. Voor al die verschillende afzetkanalen hebben we een passend aanbod nodig, dat het liefst direct beschikbaar is."

Snel inspelen op succes

In de boekenwereld kan een titel onverwacht populair worden. "We zijn voorzichtig met onze oplages," legt Joni uit. "Maar als een boek plotseling een bestseller wordt, moeten we snel kunnen bijleveren. Onze klanten verwachten simpelweg dat we altijd voorraad hebben."

Een treffend voorbeeld is het boek ‘De Canon van Vlaanderen’. "Vooraf was niet duidelijk dat dit zo'n groot succes zou worden," herinnert Joni zich. "We hadden een bescheiden oplage gedrukt. Maar toen het boek in het nieuws kwam, wilden alle boekhandels het ineens hebben. CB heeft ons toen, met behulp van Print on demand, echt geholpen om op deze kans in te springen.”

CB als strategische partner

De Vlaamse uitgeverij werkt al meer dan 10 jaar samen met CB. “Als logistiek partner vormt CB voor ons de schakel naar alle boekverkopers, zowel fysiek als online”, licht Martine toe. “Ze regelen de opslag, distributie en financiële afhandeling."

De keuze voor CB was logisch. "Er zijn weinig spelers in het vak met zulke specialistische kennis. CB heeft echt verstand van boeken", benadrukt Martine. "Het alternatief zou zijn dat we zelf alles op voorraad nemen. Dat zouden we zelf echter nooit zo efficiënt, duurzaam en kosteneffectief kunnen doen." Martine bezocht het distributiecentrum van CB meerdere keren. “De operatie en volumes van CB zijn indrukwekkend.”

De waarde van Print on demand

Het inkoopgedrag is sinds Covid-19 en de hoge papierprijzen sterk veranderd, weet Martine. “Klanten werken meer just-in-time en willen niet voorfinancieren wat nog verkocht moet worden. Daarom is Print on demand voor ons goud waard.” Via CB’s platform uploaden ze bestanden en binnen 72 uur, soms zelfs binnen 24 uur, zijn de boeken geprint en op voorraad.

"Een professional ziet het verschil tussen een gedrukt en geprint boek," legt Joni uit. "Maar bij een titel waar veel vraag naar is, telt vlot kunnen bijsturen. Bovendien merken we dat CB echt geïnvesteerd heeft in de printkwaliteit.” Martine vult aan: "Als we een top 10-titel niet direct beschikbaar kunnen maken, verdwijnen we uit de lijst met populairste boeken."

Verhalen blijven vertellen

Borgerhoff & Lamberigts kijkt met vertrouwen naar de toekomst. “In Vlaanderen wordt nog 65 procent van de boeken fysiek verkocht, al groeit het online aandeel. Ook worden er nog altijd veel papieren boeken gelezen”, zegt Martine. Een passende prijs blijft belangrijk. “Sinds Corona zien we bijvoorbeeld dat boeken boven 20 euro minder snel in het winkelmandje van supermarkten belanden. Consumenten worden hier namelijk voortdurend geconfronteerd met duurdere boodschappen.”

Als uitgeverij, productiehuis én digitaal agentschap zoekt het bedrijf in brede zin naar manieren om verhalen tot leven te brengen. “We werken vanuit een 360-graden benadering”, vertelt Martine. “Soms worden onze boeken verbonden aan andere media of komen ze terug in theatertours.” Een positieve ontwikkeling, want zo krijgt het boek zelf ook weer een nieuw leven. “Content blijft de kern van wat we doen, ongeacht de vorm.”

De boekenbeurzen, die in Vlaanderen zeer geliefd blijven, zijn een praktische toepassing van deze filosofie. Borgerhoff & Lamberigts is mede-initiator van onder meer Booktopia. “We gebruiken deze beurzen niet alleen voor de verkoop”, legt Joni uit, “maar ook om een community te bouwen rondom onze uitgeverij en auteurs. Ook werken we hier actief samen met andere partijen, om bepaalde genres onder de aandacht te brengen.”

Martine en Joni zien de samenwerking tussen Borgerhoff & Lamberigts en CB als constante factor, in een branche die voortdurend in beweging is. “Door samen flexibel in te spelen op kansen, kunnen wij blijven doen waar we goed in zijn: verhalen vertellen die mensen raken.”

Meer klantverhalen