“Onze samenwerking heeft vanaf dag één goed gevoeld”
Bibliodroom
Home Media Onze klanten Bibliodroom

Meer dan 25 jaar lang runde Johan Vergote twee Standaard boekhandels in België: in Roeselare en in Izegem. Na 20 jaar ging hij wat experimenteren met het uitgeven van boeken. Aanvankelijk lokaal en later op iets grotere schaal. Op een bepaald moment evolueerde het boekenvak in een richting die hem minder goed lag -veel producten naast boeken- en als man van taal en verhaal volgde Johan toen zijn hart. In het uitgeversvak kon hij meer van zijn creativiteit kwijt. Met CB als logistiek partner.

Vanaf niets een heel mooi boek maken, dat is wat dit vakgebied voor Johan zo interessant maakt. Johan: ‘’Veel mensen die bij mij terechtkomen hebben totaal geen ervaring met het uitgeven van boeken. Ik start dan zowel letterlijk als figuurlijk met een onbeschreven blad en dat is zo mooi.” Doordat de focus van zijn uitgeverij Bibliodroom op bedrijven en organisaties ligt, dus boeken als marketinginstrument, is de fondslijst heel divers. Van een boek over lingerie met een bh-bandje als sluiting tot een boek over een organisatie voor bijzondere jeugdzorg die 70 jaar bestaat. Johan: “Bibliodroom, mijn uitgeverij, is 1.74 meter groot, dat ben ik! Ik heb geen mensen in dienst, werk met freelancers en leef echt van dit werk.”

Digitalisering en distributie

Iets waar veel uitgevers tegenaan lopen, is de digitalisering, maar juist in deze tijden pleit Johan voor het papieren boek. “Het is een fysiek tastbaar ding en daardoor heeft het voor marketing een meerwaarde. Een hebbeding, maar evenzeer een informatiedrager.” Zijn distributie deed Johan lange tijd zelf, maar zag dat altijd als last. Johan: “Het pakjes moeten maken en versturen is tijdrovend en duur. Het was voor mij de achilleshiel van waar ik mee bezig was. Ik ben toen lang op zoek geweest naar een oplossing, heb vele logistieke partners gescreend en kwam bij CB uit. We zijn onze samenwerking in het voorjaar van 2019 gestart en vanaf dag één heeft dit goed gevoeld.”

Print on Demand als uitkomst

De Print on Demand service van CB bleek een uitkomst voor Johan en redde hem uit een netelige situatie. Johan: ‘Ik was al twee jaar bezig met een groot project en een week voordat de boekpresentatie zou plaatsvinden belde de drukker. Er was een probleem met de productie; ze waren zelfs nog niet eens begonnen! Toen belde ik CB en mijn accountmanager zei meteen: ‘We gaan u proberen te helpen’. In mijn 30 jaar in de boekenwereld was dit het moeilijkste verhaal dat me ooit was overkomen, dus je snapt hoe opgelucht ik was. Ik heb nachtenlang wakker gelegen van de spanning, maar mijn boeken had ik op tijd en niemand heeft iets gemerkt.”

Persoonlijk contact

Over zijn samenwerking met CB zegt Johan: “Zij willen de klant ontzorgen, maar ik heb vooral ervaren hoe zij hun klant verzorgen. Als kleine uitgeverij heb ik één op één contact met de auteurs, wat voor velen van hen zeer belangrijk is. Zoals Lectrr, de huiscartoonist van de krant De Standaard met wie ik al een aantal boekjes heb gemaakt, altijd zegt: dit is de enige uitgeverij waar ik, als ik bel, altijd de uitgever zelf aan de lijn krijg. Hoewel CB juist een heel groot bedrijf is, voel ik me daar ook altijd zeer professioneel en op persoonlijke wijze geholpen.”

Meer klantverhalen