Hoe verbind je de lezer aan de fondsen van de uitgeverij? Hoe zorg je ervoor dat je de wensen van de lezer een stapje voor bent? BBNC uitgevers heeft de laatste jaren met succes een antwoord gevonden op deze vragen. Uitgever Nicole Neven: ‘Ik houd de doelgroep goed in de gaten en speel daarop in.’
Een kleine tien jaar geleden stond het water aan de lippen bij de uitgeverij uit Amersfoort. Het dwong het overgebleven team om keuzes te maken. Nicole Neven werd de uitgever binnen het bedrijf: ‘We kwamen tot de conclusie dat onze cadeauboeken het beste liepen. Dat zijn boeken die je veelal als impuls aankoopt in een boekhandel. Onze bestsellers daarin zijn onder meer Het boek met alle antwoorden en 999 vragen aan jezelf.’ De cadeauboeken werden de rode lijn in de daaropvolgende jaren. De fondsen van de uitgeverij zijn continu in ontwikkeling en evolueerden van oorlogsboeken, non-fictie en esoterie naar Voor Dummies, creatieve en kinderboeken.
Kleurboek voor volwassenen
‘Toen de economie aantrok’, legt Neven uit, ‘zagen we dat esoterietitels minder verkochten. We zijn toen gestart met boeken waar je zelf mee aan de slag moet, zoals Het enige echte kleurboek voor volwassenen. Dat was een succes, vandaaruit zijn we titels gaan uitgeven waarbij een groter beroep op je creativiteit wordt gedaan, zoals handletteren en bulletjournalen. Ik houd de ontwikkelingen bij de doelgroep in de gaten. Ik kijk op sociale media waar mensen mee bezig zijn en dat probeer ik te vertalen naar boeken en boekgerelateerde producten.’
Print on demand
Vijf jaar geleden kreeg BBNC de kans om de Voor Dummies-serie uit te geven. Neven: ‘Die serie past bij ons. We zijn goed in het denken in merken. Het is een bekende serie waarin tal van soms moeilijke onderwerpen op een eenvoudige manier worden uitgelegd. Wij vertalen buitenlandse titels, maar geven ook zelf nieuwe titels uit, zoals Beleggen voor Dummies.’ De Dummies-reeks bestaat uit 350 titels, Neven wil al deze titels kunnen leveren. Tegelijkertijd is het soms te kostbaar om een nieuwe oplage te drukken. ‘Daarvoor werken we met Print on demand van CB. Dan kunnen we dus ook een uniek exemplaar laten printen. De consument merkt daar verder niets van. Het is ook handig om de long tail-verkoop mee te kunnen pakken bij boeken die nog wel verkopen, maar geen nieuwe offsetoplage legitimeren. Dan kiezen we voor een short print run van bijvoorbeeld 200 stuks.’
Online uitdagingen
Na het succes van de kleurboeken voor volwassenen kreeg BBNC meer vertrouwen van de boekhandels. ‘Dat is fijn – we hebben in samenwerking met de boekhandel veel nieuwe trends kunnen vertalen naar succesvolle producten – we besteden dan ook veel aandacht aan onze relatie met de boekhandels omdat we ze echt zien als partners.’ Tegelijkertijd heeft de boekhandel het moeilijk en neemt het aantal fysieke verkooppunten helaas af. ‘We moeten de consument daarom ook steeds meer rechtstreeks bereiken. We investeren op dit moment veel in online marketing, online advertising en zoekmachineoptimalisatie. Zo hebben we rechtstreeks contact met onze lezers en zetten ze hopelijk de stap naar de lokale verkoper.’