“CB denkt goed mee bij onze nieuwe manier van uitgeven”
Follow the money
Home Media Onze klanten Follow the money

Follow the Money is een bekend online journalistiek platform dat onderzoek doet naar mensen, systemen en organisaties die zich financieel-economisch misdragen. Het principe is simpel: als je het geldspoor volgt, ontdek je de waarheid.

In januari 2022 komt het eerste boek van Follow the Money uit. Een opvallende stap als online platform. Follow the Money uitgever Jan-Willem Sanders en redactie-assistent Sophie Stadhouders vertellen waarom en hoe CB helpt deze stap te verwezenlijken.

Nieuwe manier van uitgeven

Follow the Money heeft een groot online ledenbestand. Waarom dan de stap maken naar een papieren boek? Het antwoord schuilt juist in dat eigen bereik, aldus Sanders. “Ik zie deze stap als een nieuwe manier van uitgeven: wij hebben een omvangrijke lezersdatabase die onze onderzoekspublicaties en de auteurs ervan actief volgt. Onze lezers zijn hierdoor al bekend met de auteur en het onderwerp, voordat het boek verschijnt. Wij zien deze leden als ambassadeurs die niet alleen als eerste het boek gaan kopen, maar het ook verder vertellen. Dit kan de verkoop in winkels een 'boost' geven. Kortom, via boeken bereiken wij een nog groter publiek voor onze onderzoeken dan we nu online doen.”

Daarnaast kunnen auteurs veel meer achtergrond kwijt in een boek. Sanders: “Onze auteurs schrijven langdurig over een onderwerp en doen hiervoor veel onderzoek. Veel van deze grondstof kun je online niet kwijt. In een boek kun je een verhaal mooi langs alle onderzoekslijnen opbouwen. Follow the Money voldoet in mijn ogen aan de drie hoofdingrediënten voor een succesvolle uitgeverij: een goed (journalistiek) verhaal, een sterk merk én een eigen publiek.”

KLM als eerste boek

Auteur Ties Joosten zal het eerste boek van Follow the Money schrijven over KLM. Stadhouders: “Het boek zal gaan over de opkomst van de luchtvaartindustrie en de status van KLM als nationale trots. Is deze status wel terecht? Vanuit de overheid is er altijd een nauwe band geweest met KLM. KLM is geen echt commercieel bedrijf, maar gedraagt zich wel zo. Het boek duikt in de vele mythes rondom KLM en de patstelling tussen de Europese klimaatdoelen en de huidige groeistrategie bij de luchtvaart. En natuurlijk de coronastaatssteun.”

Servicegerichte samenwerking met CB

Op papier uitgeven was nieuw voor Follow the Money. Daarom was het des te fijner om bij een partij als CB aan te kloppen voor hulp, aldus Stadhouders. “CB is een ervaren speler in de uitgeversmarkt die precies weet van de hoed en de rand. CB gaf ons een spoedcursus ‘Boeken uitgeven’ waarbij een wereld voor ons openging. Zo hadden wij geen ervaring met de tijdspaden of welke schakels belangrijk zijn in het uitgeefproces. CB heeft ons wegwijs gemaakt. Via CB hebben wij verbinding met 1500 boekverkopers. Die connecties zijn voor ons heel waardevol. Wij ervaren CB als een servicegerichte organisatie met veel tijd voor persoonlijke aandacht.”

Het creatieve roer om

CB inspireerde Follow the Money om anders naar het schrijf- en publicatieproces te kijken. Sanders: “Een boek uitgeven vergt een hele andere manier van denken. Bij een artikel vragen wij onze auteur: ‘Hoe ver ben je?’. Meestal kun je hierna binnen ongeveer twee weken online publiceren. Bij een boek werkt dat heel anders. Je bepaalt een uitgeefdatum en redeneert dan terug naar de deadline. Het is omgekeerd werken.”

Ook moest het creatieve roer om bij auteurs. Stadhouders: “De spanningsopbouw in een boek is anders dan in een artikel. Onze dossiers bundelen langlopende onderzoeken, maar vormen nog steeds losse artikelen. In een boek kun je het hele verhaal in een keer vertellen. Dit vergt wel een andere aanpak. Je begint weer vanaf nul met schrijven. Maar alle research ligt er al wel. Wij stellen onze auteurs zes, zeven maanden vrij van werk om zich volledig aan hun boek te kunnen wijden. Daarnaast hebben we een boekeneindredacteur aangenomen om hen in het schrijfproces te begeleiden.”

De uitgeverstoekomst van Follow the Money

De uitgeefdroom van Follow the Money is zeer doelgericht. Sanders: “Wij willen uiteindelijk drie tot vijf boeken per jaar uitgeven. Dat is, omdat wij sterk leunen op onze eigen auteurs en thema’s. Wij zoeken daarin de balans, omdat beide bronnen niet onuitputtelijk zijn. Ik hoop daarbij dat wij in de toekomst de soepele samenwerking met CB kunnen behouden. CB denkt goed met ons mee bij onze nieuwe manier van uitgeven. Kortom, ik heb eigenlijk niets meer te wensen, ik hoop vooral dat dat zo blijft!”

Meer informatie over onze dienstverlening voor uitgeverijen vindt u hier.

Meer klantverhalen