20 mei 2025

“De leverbetrouwbaarheid is met sprongen vooruit gegaan.” - update expeditie & bezorging

In gesprek met Berry van Mourik Manager Expeditie & Bezorging bij CB

Manager Expeditie & Bezorging Berry van Mourik is onder meer verantwoordelijk voor de aansturing van de vervoerspartners van CB. Samen met zijn team zorgt hij voor geruisloze ontvangst en verzending van boeken. Zowel naar retailers als naar consumenten thuis. Hij vertelt meer over vervoer vanuit CB: de stand van zaken en de plannen voor de toekomst.

Vorig jaar was het eerste jaar dat CB volledig werkte met externe vervoerspartners. De leverbetrouwbaarheid kon toen beter. Hoe gaat het nu?

“We zijn inmiddels behoorlijk stabiel. Natuurlijk is er altijd ruimte voor verbetering, maar we zien duidelijk vooruitgang. Alleen de tweede week van mei… toen hadden we last van een storing waardoor niet iedere klant zijn bestelling kreeg. Gelukkig hebben we het onderliggende probleem snel opgelost. Wel moeten we de track & trace informatie bij storingen nog ‘strak’ krijgen.

De issues met vervoerders zijn de afgelopen maanden enorm afgenomen en de leverbetrouwbaarheid neemt toe. Vrijwel iedere dag leveren we ruim 99% van de zendingen uit zonder afwijkingen. Ons streven blijft natuurlijk 100%, maar we zitten op de goede weg. We zien dit ook terug in het aantal klachten dat flink is afgenomen."

Wat heeft ervoor gezorgd dat het nu beter gaat?

"Dat komt eigenlijk door een combinatie van factoren. Aan de kant van onze vaste vervoerspartners Tielbeke en ID Logistics zien we dat zij hun processen beter onder controle hebben. Zij moesten wennen aan de eisen van ons en onze klanten. Denk aan tijdsleveringen, afstapelen, levering tot binnen in de winkel en het late tijdstip waarop ze bij CB de goederen kunnen afhalen.

Bij CB zelf hebben we ook stappen gezet. We hebben onze teams beter georganiseerd waardoor we heel snel schakelen bij afwijkingen, zodat de klant daar geen hinder van heeft. Ook monitoren we beter, waardoor we sneller kunnen bijsturen en verbeteren. We hebben een team dat zich richt op procesverbetering. Zij zorgen onder andere voor betere prognoses, zodat we het verwachte volume nauwkeuriger kunnen inschatten. En daarmee plannen onze vervoerspartners beter. Binnenkort starten we met ‘scannen bij laden’, wat een extra controlemoment is om zeker te weten dat de juiste pallet in de juiste trailer belandt."

Er komen dus ook technologische verbeteringen bij kijken?

"Zeker. Een mooi voorbeeld is de uitrol een nieuw transportmanagementsysteem bij onze vervoerspartner ID Logistics. Daardoor kunnen we straks de track & trace-informatie van ID Logistics actief beschikbaar stellen aan onze klanten. Naar verwachting binnen twee maanden."

Welke verdere stappen nemen jullie om de dienstverlening nog stabieler te maken?

"We blijven onze monitoring en samenwerking verbeteren. Een voorbeeld is het apart aanmelden van zogenaamde directe ritten bij vervoerder Tielbeke, zodat deze nu ook zichtbaar zijn in de track & trace informatie. In de samenwerking met vervoerders zitten we beter op één lijn. Problemen pakken we samen aan en lossen we ook gezamenlijk op."

Hoe kijk je aan tegen de drukke periode in het laatste kwartaal van het jaar?

"Ik heb daar vertrouwen in. We staan er veel beter voor dan vorig jaar. De samenwerking met vervoerders is beter dan ooit, en ik geloof dat we de stabiliteit die we nu hebben, kunnen vasthouden."

Tot slot: waar ben je op dit moment het meest blij mee?

"Ik ben trots op de mensen waarmee we dit doen. We hebben bij CB een sterk team staan en ook de mensen bij de vervoerders doen er alles aan om ieder dag weer een topprestatie te leveren. Daarnaast werkt onze sorteerinstallatie voor pallets en dozen (B2B-sorter) vrijwel storingsvrij en kunnen we Tielbeke al om half acht ’s avonds ruim 99% van de zendingen laten weten. Dat maakt echt een verschil."